Paul Nadeau
Ground Control Point
One Place as Good as Another
A Vacuum in Front that Sucks it Forward
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>>>A Vacuum in Front that Sucks it Forward
173 Bernard, Montreal, QC, 2021
Curated by Philippe Bourdeau
Installation view, A Vacuum in Front that Sucks it Forward,173 Bernard, Montreal, QC, 2021.
Installation view, A Vacuum in Front that Sucks it Forward,173 Bernard, Montreal, QC, 2021.
Installation view, A Vacuum in Front that Sucks it Forward,173 Bernard, Montreal, QC, 2021.
Installation view, A Vacuum in Front that Sucks it Forward,173 Bernard, Montreal, QC, 2021.
Installation view, A Vacuum in Front that Sucks it Forward,173 Bernard, Montreal, QC, 2021.
Installation view, A Vacuum in Front that Sucks it Forward,173 Bernard, Montreal, QC, 2021.
Last Service Gas Pump Array, 2021, oil, oil stick, sand, chalk, on five canvas panels, brass coated steel hinges and screws, 66 x 90 inches.
Lame Johnny's Roadhouse (Gender in Resource Towns), 2021, oil, oil stick, sand and chalk on canvas, 30 x 36 inches.
Bog Lake 1 (An Exploration of Ease or Difficulty), 2021, oil, oil stick, sand and chalk on canvas, 48 x 60 inches.
A Vacuum in Front that Sucks it Forward, 2021, oil, oil stick, sand and chalk on canvas, 48 x 60 inches.
Bog Lake Store Gas Ice Boats Tire Repair, 2021, oil, oil stick, sand and chalk on canvas, 72 x 69 inches.
Deer Blind, 2021, oil, oil stick, and chalk on canvas, 36 x 36 inches.
For Sale: Slicker's Raingear Warehouse, 2021, oil, oil stick, sand, and chalk on canvas, 30 x 40 inches.
A Good Egg at a Low Price, 2021, oil, oil stick, sand, and chalk on canvas, 30 x 40 inches.
Neighbours (Tinted Window), 2021, oil, oil stick, and chalk on canvas, 36 x 36 inches.
A Vacuum in Front that Sucks it Forward
Exhibition Text by Philippe Bourdeau

FR

À la vieillesse / Mes jambes fatiguées / Continuent / J’avance / Un pas / Un autre / Je suis
l’enfant / Des premiers pas / Le matin se lève / Je marche
Joséphine Bacon

A Vacuum in Front that Sucks it Forward, première exposition solo de l’artiste Paul Nadeau,
décrit la station-service rurale en tant que lieu de rencontre manquée entre les gens œuvrant
dans le domaine des ressources minières et ceux de passages, touristes de tout acabit.

Cette série conceptualise des récits routiers et instaure une imagerie vernaculaire relative à
l’implantation de ces sites sur le territoire et leurs effets sur les communautés.

Le titre, A Vacuum in Front that Sucks it Forward, décrit la façon dont un moteur à réaction se
propulse vers l'avant dans l'espace, faisant référence aux cycles continus de développement et
de dégradation des zones rurales. Alors que le vide créé par l'effondrement des industries
extractives est comblé par l'arrivée du tourisme, le changement se poursuit à une vitesse qui
échappe à toute inspection détaillée.

L’un des points de départ de cette exposition découle d’images fixes d’un court métrage
brossant le tableau d’une station-service sur la route de Cassiar, près du lac Tatogga, en
Colombie-Britannique. Ces images, et d’autres collectées sur Google Street View, ont été
utilisées afin d’illustrer, avec un éventail plus large, l’évolution d’une ville au travers le passage
du temps. La ville de Cassiar autrefois habitée et animée, est devenue une ville fantôme,
résultat du tarissement de l’activité économique qui la faisait vivre.

L’exposition présente ainsi 12 peintures aux allures nostalgiques, qui nous rappellent les
caractéristiques d’une station-service en région éloignée, sorte de dernier rempart avant
d’atteindre les sites miniers lointains. Des éléments picturaux tels un jerricane, des pompes à
essence et des panneaux routiers, viennent refléter la réalité intrinsèque de ces installations
lorsqu’on s’y arrête.

A Vacuum in Front that Sucks it Forward, fait aussi le constat des idées préconçues qu’on peut
avoir sur la ruralité, sur les sites miniers et l’exploitation du territoire et génère une remise en
question sur la glorification et la condamnation que nous en faisons.

Ce projet, en phase avec notre époque, avec toutes les questions environnementales et la crise
climatique qui nous happe, met en lumière les dommages causés par le pillage de nos
ressources naturelles, le ravage du territoire. L’exposition fait état du legs que les grands projets
d’extractions nous ont laissé, cicatrices irréparables. Sous leurs aspects ludiques et leurs
couleurs vives, ces toiles nous projettent cette détérioration.

Nous nous retrouvons dans un espace où le territoire s’illustre et où notre présence devient
également source d'attraits. Les éléments picturaux font apparaître des personnages qui nous
guettent et tentent de communiquer avec nous.

Ce qui apparaît de l’ordre du commun vient sonder un univers mélancolique qui expose les
vérités sur le mythe des grandes routes et des explorations du territoire.

Le fait de transiter par un nouvel endroit offre la chance de nous rapprocher d’une réalité
actuelle plus juste. Édulcorées par des éléments usuels, les archives du réel nous font
découvrir ce qui se trouve au-delà de la surface et nous forcent à être attentif et à l’écoute de
ces communautés dépouillées que nous visitons.

Dès lors, la notion de “découverte” prend un tout autre sens. L’idée que le Canada était la
frontière du Nord, alors que ces territoires étaient déjà habités par les Premières Nations, vient
remettre en perspective l’âge d’or du développement économique des régions dites “isolées”.

Les tableaux viennent ainsi parodier l’idée du Nord, sachant qu’à bien des égards, les
expériences touristiques du Grand Nord et de la dernière frontière sont des lieux qui de tout
temps ont été occupés par les autochtones et qui ne sont devenus accessibles aux touristes
qu’à travers l’exploitation des ressources.

Prenant place dans un ancien magasin d’articles de sport, l’exposition fait un parallèle avec la
vague de fermeture des commerces sur l’avenue Bernard — laissant place à des édifices
vacants où à l’ère du marché spéculatif — l’accessibilité à ceux-ci est de plus en plus ardue



EN

To old age / My tired legs / Go on / I move on / One step / Another / I am the child / Of the first
steps / The morning rises / I walk
Joséphine Bacon

A Vacuum in Front that Sucks it Forward, Paul Nadeau's first solo exhibition, depicts the rural
gas station as a place of missed connection between people working in and for extractive
industries and those passing through: tourists of all kinds.

This series conceptualizes roadside narratives and establishes a vernacular imagery related to
the establishment of these sites on the territory and their effects on the communities.

The title, A Vacuum in Front that Sucks it Forward, describes the way a jet engine propels itself
forward in space, referring to the continuous cycles of development and degradation of rural
areas. As the vacuum created by the collapse of extractive industries is filled by the arrival of
tourism, change continues at a speed that escapes detailed inspection.

One starting point for this exhibition was a short film depicting a gas station on the Cassiar road
near Tatogga Lake, British Columbia. These images, and others collected on Google Street
View, were used to illustrate, with a wider range, the evolution of a city through the passage of
time. The town of Cassiar, once inhabited and animated, has become a ghost town, the result of
the drying up of the economic activity that kept it alive.

The exhibition presents 12 paintings of a nostalgic feel, which remind us of the characteristics of
a gas station in a remote area : a final screen which obscures local sites of extraction through its
very mundanity. Pictorial elements such as a gas can, gas pumps and road signs reflect the
intrinsic reality of these installations when one stops there, depending on how close we look.

A Vacuum in Front that Sucks it Forward, puts forward the observation that our preconceived
ideas on rurality, mine sites, and the exploitation of a territory can generate a questioning of the
glorifications and condemnations that we have made of it.

This project, in line with our times, with all the environmental issues and the climate crisis that is
taking hold of us, highlights the damage caused by the plundering of our natural resources, the
devastation of the land. The exhibition shows the legacy that the great extraction projects have
left us, irreparable scars. Under their playful aspects and their bright colors, these paintings
project this deterioration to us.

We find ourselves in a space where the territory is illustrated and where our presence also
becomes a source of attraction. The pictorial elements make appear characters who watch us
and try to communicate with us.

What appears to be commonplace comes to light in a melancholic universe that exposes the
truths about the myth of the great roads and the explorations of the territory.

The fact of transiting through a new place offers a chance to get closer to a more accurate
current reading. Embellished with commonplace elements, the archive of reality allows us to
discover what lies beyond the surface and forces us to pay attention and to listen to the stripped
down communities we visit.

From then on, the notion of "discovery" takes on a whole new meaning. The idea that Canada
was the frontier of the North, when these territories were already inhabited by the First Nations,
puts into perspective the golden age of economic development of the so-called "isolated"
regions.

The paintings parody the idea of the North, knowing that in many ways, the tourist experiences
of the Far North and the Last Frontier are places that have always been occupied by
Indegenious peoples and that have only become accessible to tourists through resource
exploitation.

Taking place in a former sporting goods store, the exhibition parallels the wave of business
closures on Bernard Avenue, leaving vacant buildings where — in the age of the speculative
market — accessibility to them is increasingly difficult.